Wasbaar Wonderland werd op 30 maart 2015 geopend, per toeval op de dag dat wij onze 3-jarige trouwdag vierden. Aangezien het vandaag halverwege maart 2017 is, betekent dat dat wij inmiddels al bijna 2 jaar bestaan! In deze blog blikken we terug op deze periode. Lees je lekker mee?
Precies 2 jaar geleden was ik erg druk bezig met het opzetten van alles wat komt kijken bij een te starten webshop. Een platform vinden, alle betaalkoppelingen regelen, de teksten, logo's en foto's voor de webshop klaarmaken en natuurlijk de producten regelen. Jemig, wat bleek er veel te zijn dat nog uitgedacht moest worden! Het plan voor Wasbaar Wonderland lag al een tijdje klaar en die kreeg langzaam maar zeker beter vorm. Maar ondanks dat het plan klaar lag, is er in die 2 jaar nog erg veel veranderd. Door gewoon te doen, leer je toch het meeste en gaandeweg is er hier en daar wat aangepast, bijvoorbeeld onze flyer. Hier zie je de flyer waarmee we begonnen, die heeft gelukkig een flinke update gehad.
De basis voor ons was om wasbare luiers te gaan verkopen van merken die nieuw op de Nederlandse markt zijn en die goed geprijsd zijn. Ik vond en vind het de uitdaging om nieuwe merken groot te maken in Nederland en nog steeds vind je in onze webshop niet de ‘standaard’ merken. En ik wilde geen luiers verkopen tegen prijzen waarvoor ik ze zelf ook niet zou aanschaffen. Door deze visie begon Wasbaar Wonderland met een duidelijke basis, maar het is natuurlijk altijd afwachten of die basis aanslaat.
En dat deed het! We zijn begonnen met 3 merken: Bambooty, PandaBaby en Happy Flute. Die laatste viel al snel af, omdat de communicatie met de leverancier erg te wensen over liet en nadat er steeds schimmiger werd gedaan over bepaalde vragen die ik had, heb ik Happy Flute al vrij snel uit het assortiment gehaald. Bambooty daarentegen liep goed en ook Blümchen en Ella’s House waren inmiddels geïntroduceerd. Vooral de Blümchen luiers namen een flinke sprong en hebben ervoor gezorgd dat we erg snel nog meer konden groeien. Daarna volgden merken als Anavy, Bambi Roxy en Hu-Da, die ook al snel een flinke sprong namen. Het bleef leuk om te zien hoe de bekendheid van een nieuw merk zich als een olievlek verspreidde.
Hetzelfde gold voor Wasbaar Wonderland zelf. Waar ik de eerste 2 maanden de namen van klanten nog kon koppelen aan Facebook-groepen of mijn directe omgeving, begon het al snel een vlucht te nemen. De eerste keer dat er een bestelling binnenkwam van een naam die mij niet bekend voorkwam, was dat voor mijn gevoel toch wel een mijlpaaltje. Het werd echt een olievlek en ik ben ontzettend dankbaar voor al die lieve klanten die onze naam verspreiden onder vrienden, familie of op welke manier dan ook!
Ons hoofdplatform voor marketing was (en is nog steeds) Facebook. Ook daarin is de afgelopen 2 jaar het één en ander veranderd. Ik begon met een Facebook pagina en hoopte dat die vanzelf wel ging groeien. Af en toe postte ik wat, gooide eens een win-actie online en zo hier en daar een gesponsorde campagne. Dat werkte wel een beetje, maar was erg tijdrovend omdat er geen structuur in zat en leverde te weinig op. Daarnaast waren alle posts anders en hadden we geen gestructureerd plan over de inhoud. Na heel veel trial-and-error kwam een punt waarop ik dacht ‘en nu ga ik het anders aanpakken!’. En dat gaf erg veel rust. Met een vaste kalender, vaste templates en doordachte onderwerpen is het veel makkelijker om een Facebookpagina bij te houden en wat structuur te krijgen.
Daarnaast staan we veel op beurzen en ook dat heeft een flinke ontwikkeling meegemaakt. Van een standaard opstelling (ook wel ‘de koninginnedag-opstelling’ genoemd door mijn man) werd ons standmateriaal steeds verder uitgebouwd. Gelukkig is Hendri, mijn man, technisch ingesteld dus hij kon alles zelf bouwen.
Ook ons promotiemateriaal kreeg door Hendri vastere vormen. Hij is de vormgever van al onze marketing uitingen en maakt alle foto’s, flyers, kaartjes en achtergronden die we gebruiken in de shop. Doordat alles zelf gemaakt is, is alles uniek en echt iets van ons samen. Maar de keerzijde hiervan is wel dat het erg veel tijd kost en die tijd werd steeds schaarser.
Want ik ben dit bedrijf begonnen met een zoontje van net 2 en een dochter van 9 maanden, die allebei ’s middags nog rustig een paar uur sliepen. In die tijd en ’s avonds kon ik Wasbaar Wonderland prima runnen. Ideaal, want ik was heel flexibel. Elke middag werken, pakketjes klaarmaken en dan aan het einde van de middag naar het pakketpunt met de kinderen en direct ook nog even langs de supermarkt waar deze in zit. Het was prima te combineren, hoewel het wel zwaar was omdat ik elke avond ook nog aan het werk was en er nauwelijks momenten van ‘me-time’ waren. Maar toen mijn oudste 3,5 was, besloot hij dat hij niet meer hoefde te slapen tussen de middag. Prima natuurlijk, hij had het nog lang volgehouden, maar toen begon het combineren toch wat lastiger te worden. Lang heb ik geschipperd en het avondwerk werd nachtwerk. Dat was erg zwaar, want voor mijn gevoel was ik altijd aan het werk. Totdat ik het vorig voorjaar niet meer trok. Hendri kwam thuis van zijn werk en het enige wat ik huilend tegen hem zei was ‘ik wil NU een gastouder!’, waarna ik verder ben gegaan met e-mails beantwoorden. Ook hij zag gelukkig die noodzaak echt wel in en dit was vrij snel geregeld. Sindsdien zijn de kinderen 2 dagen per week lekker ergens anders aan het spelen en kan ik, net als een ‘gewone’ werkende moeder, mijn werk doen zonder kinderen op de achtergrond. Daardoor heb ik meer structuur gekregen in het werk en is al het werk dat Wasbaar Wonderland kost weer echt leuk geworden. Ik kan nu eerlijk zeggen dat ik mijn werk geweldig leuk vind en dat ik ook weer wat meer balans heb tussen werk en privé.
Terugkijkend op de afgelopen 2 jaar wil ik vooral al onze lieve klanten, volgers en anderen die ons een warm hart toedragen ontzettend bedanken! Zonder jullie was Wasbaar Wonderland nooit geworden wat het nu is. Jullie hebben mij een ontzettend leuk bedrijf gegeven, die ervoor zorgt dat ik niet alleen mijn werk geweldig leuk vind, maar ook nog eens heel flexibel ben en mijn kinderen niet hoef te missen. Jullie zijn geweldig!! Op naar alle volgende jaren!
© 2024 www.wasbaarwonderland.nl - Powered by Shoppagina.nl
176 Reacties